Budownictwo

Nawierzchnia betonowa czy asfaltowa?

Nawierzchnia betonowa czy asfaltowa?

W ostatnich latach zdecydowanie nawierzchnie asfaltowe zdominowały budownictwo drogowe. Jednakże, wydaje się, że przychodzi czas na zmiany. Coraz częściej bowiem do budowy dróg wykorzystuje się beton. W niektórych zachodnich krajach nawierzchnie betonowe stanowią już istotny odsetek wszystkich nawierzchni drogowych.

Ceny nawierzchni

Generalnie, o tym czy tańsza okaże się budowa drogi asfaltowej czy betonowej decyduje kilka czynników. Wśród nich są ceny składników asfaltu, które ulegają znacznym wahaniom. Jeśli natomiast chodzi o budowę dróg z betonu cementowego, są one stabilne i dosyć niskie. Wszystko z tego względu, że ceny cementu nie ulegają zbyt gwałtownym zmianom.

Oczywiście, do budowy dróg betonowych są również potrzebne inne składniki, takie jak chociażby masa bitumiczna czy też taśmy dylatacyjne. Niemniej jednak, tego typu elementy również posiadają dosyć stałe ceny i nawet wzrost popytu nie powinien spowodować radykalnego ich wzrostu.

Niemniej jednak, oczywistym jest, że mówiąc o cenach dróg nie można nie uwzględnić również kosztów eksploatacyjnych. Jeśli chodzi o porównanie kosztów w przypadku dróg betonowych i asfaltowych, zdania są podzielone. Większość specjalistów jest zgodnych, że nawierzchnia betonowa generuje mniej kosztów eksploatacyjnych. Przeciwnicy tego rodzaju dróg twierdzą jednak, że pękają one o wiele szybciej niż drogi asfaltowe.

W Centrum Zaopatrzenia Drogownictwa mogą Państwo znaleźć m.in. asfalt na zimno oraz wiele innych produktów do budowy drogi.

Uszkodzenia nawierzchni

Niewątpliwie dosyć często dochodzi w Polsce do pęknięć w nawierzchniach betonowych. Na zachodzie również znane są przypadki, w których już po kilku latach potrzebna była masa bitumiczna, ażeby wypełnić szczeliny powstałe w betonie. Czy jednak faktycznie oznacza to, że drogi betonowe są mniej trwałe od asfaltowych?

Obecnie fachowcy skłaniają się raczej ku teorii, iż za pęknięcia i inne uszkodzenia betonu odpowiada nieumiejętne wykonanie nawierzchni oraz wykorzystanie niskiej jakości materiałów. W Polsce wykonawcy mają niewielkie doświadczenie w tworzeniu nawierzchni betonowych, ponadto często oszczędza się na składnikach. Niskiej jakości taśmy dylatacyjne, kiepski cement i inne składniki sprawiają, że nawierzchnia ulega zniszczeniu. Dobrze wykonana droga betonowa może jednak być o wiele trwalsza od asfaltowej.

Dominacja asfaltu

Jeżeli nawierzchnie betonowe niczym nie ustępują asfaltowym, warto zastanowić się, skąd ich brak popularności w Polsce. Wydaje się, że przynajmniej częściowo spowodowany jest on przez mocne lobby asfaltowe. Wiele polskich firm zarabia na nawierzchniach asfaltowych duże pieniądze.

Ponadto, uprzedzenie do betonu jest spowodowane błędami przeszłości. Niewłaściwie wykonane nawierzchnie ulegają szybkim zniszczeniom, przez co powszechne przekonanie jest takie, iż to beton sam w sobie jest mało wytrzymały. Dobrym przykładem są chociażby betonowe zatoki przystankowe. Często na łączeniach z asfaltową jezdnią wykorzystywano w przeszłości najniższej jakości taśmy dylatacyjne, co sprawiło, iż dzisiaj powstaje mnóstwo szczelin. Podobnie jest z płytami lotniskowymi, które nie zostały wykonane profesjonalnie.